Praktische ondersteuning in aanpak ‘wonen boven winkels’
“In onze binnenstad staan veel etages in winkelpanden leeg. Na sluitingstijd geeft dat een onprettige sfeer en daar willen we iets aan doen door woonruimte te creëren in die prachtige panden. Jaren geleden hebben we al samen met Steeds beleid gemaakt met als speerpunt: in gesprek gaan met de eigenaren van de winkelpanden. We hebben daarbij praktische ondersteuning nodig en Steeds doet dit al die tijd naar volle tevredenheid. Elk kwartaal voert Steeds namens de gemeente een schouw uit. Eigenaren van panden die lang leegstaan, worden uitgenodigd voor een gesprek.
Steeds is daarin behoorlijk vasthoudend: de medewerkers blijven contact zoeken tot zij beet hebben. De kracht van Steeds is ook de persoonlijke aanpak en het maatwerk. Zij leven zich in de situatie van de pandeigenaar in en kijken naar de mogelijkheden in plaats van de beperkingen: op het gebied van bouwkunde, financiering en wetgeving. Ze organiseren gesprekken met de collega’s van erfgoed, de Omgevingsdienst en de welstandscommissie en komen samen tot oplossingen. Zo trekt Steeds projecten vlot die soms al jaren vastzitten. Mede dankzij de inzet van Steeds zijn we in Gouda heel wat prachtige appartementen rijker en is de binnenstad ook na sluitingstijd een levendige plek.”
Gerrie Tol,
sr. Beleidsmedewerker ruimtelijk beleid & advies gemeente Gouda
“Eigenaren op een prettige manier motiveren om onderhoud aan te pakken”
Frank Peters,
directeur VVE010
“VVE010 helpt slapende VvE’s in Rotterdam om actiever te worden en achterstallig onderhoud van hun gebouw aan te pakken. Daarnaast helpen we de actievere VvE’s om hun gebouw te verduurzamen. Steeds is al van het eerste begin een van de samenwerkingspartners van VVE010. Steeds kent VvE’s in al hun verschijningsvormen. Zij verdiepen zich in elke situatie en doen suggesties op maat die technisch en financieel goed onderbouwd zijn. Hun visie spreekt me aan: achterstallig onderhoud is een kans om te verduurzamen, het wooncomfort te verbeteren en de waarde van de woning te verhogen.
De medewerkers van Steeds weten hoe ze eigenaren kunnen overtuigen om mee te doen en doen dat op een eerlijke, begrijpelijke en prettige manier. Hun gevoel voor individuele belangen en groepsdynamiek komt daarbij goed van pas. Met de stukken van Steeds op tafel, over o.a. rechten, plichten, scenario’s en financiële gevolgen, kunnen VvE’s goed gefundeerde beslissingen nemen over onderhoud en verduurzaming van hun gebouw. Wat ik ook waardeer, is de manier waarop Steeds VvE’s ontzorgt. Bijvoorbeeld met het aanvragen van subsidies, financiering en offertes. En als bewoners tegen de uitvoering aanhikken, stelt Steeds gerust. Bijvoorbeeld door eerst een proefwoning aan te pakken, lessen te leren en daarna het hele blok aan te pakken. Kortom, een partij waarop je kunt vertrouwen.”